Βιώνω την εξέλιξη
του πλημμυρικού φαινομένου

Το μικρό αυτό πρόγραμμα αποτελείται από τρεις (3) βιωματικές ασκήσεις που μπορεί να υλοποιηθούν ως πακέτο, όπως προτείνεται εδώ, αλλά και μεμονωμένα η κάθε μία άσκηση. Αφορά στην αναμονή, στην έναρξη και υποδοχή του πλημμυρικού φαινομένου, στην εξέλιξη και κορύφωσή του. Αφορά, επίσης, στην αποκατάσταση μετά το φυσικό γεγονός που τα μέλη μιας κοινότητας έχουν μόλις βιώσει. Το σώμα εκπαιδεύεται μέσα από την κίνηση, ώστε να έχει την καλύτερη ανταπόκριση στη «στιγμή», με τη μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια.
Ο/Η εμψυχωτής/τρια έχει τη δυνατότητα να επιστρέφει σε κάθε άσκηση αν το κρίνει αναγκαίο για την πορεία της ομάδας.

Παιδαγωγικοί στόχοι:
Οι μαθητές/μαθήτριες:
• Να επικοινωνήσουν.
• Να συνεργαστούν στο πλαίσιο της διεργασίας της ομάδας.
• Να αφουγκραστούν ο/η καθένας/μία στον δικό του/της ρυθμό τα ιδιαίτερα στοιχεία της έναρξης, της κορύφωσης και της λήξης του πλημμυρικού φαινομένου.

Τύπος δραστηριότητας:
Bιωματικές ασκήσεις

———

Κατεβάστε το σε PDF μορφή


Συντάκτης deukalion, πριν από

Παρατηρώντας Εικαστικά Έργα Τέχνης … μαθαίνω για τις Πλημμύρες

Είναι μια δραστηριότητα ανακαλυπτικής/διερευνητικής μάθησης ενταγμένη στην ενότητα «Πλημμύρες: το αποτύπωμά τους στον καμβά της εκπαίδευσης μέσω της τέχνης». Βασίζεται στην Ψηφιακή Έκθεση ‘‘Συνομιλώντας Με Εικαστικά Έργα Τέχνης … Για Τις Πλημμύρες’’ και στον ομώνυμο Οδηγό της έκθεσης.
Σκοπός της δραστηριότητας είναι οι μαθητές/τριες να εξασκηθούν στη διαδικασία της παρατήρησης μέσω της τέχνης και να συσχετίσουν αυτά τα έργα με διάφορα θέματα όπως η γεωγραφική κατανομή των πλημμυρών που απεικονίζονται στα έργα τέχνης, ο τύπος πλημμύρας, η έκφραση συναισθημάτων που δημιουργεί ένα έργο τέχνης με θέμα την πλημμύρα κ.λπ.
Περιλαμβάνει τέσσερα (4) Φύλλα Εργασίας: 1ο «Παρατηρώ, Αναζητώ, Βρίσκω», 2ο «Η ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ των πλημμυρών», 3ο «Από τις εικαστικές τέχνες … στις επιπτώσεις των πλημμυρών», 4ο «Τα τρία ΓΙΑΤΙ…» και ένα φύλλο εργασίας για τον αναστοχασμό.

Παιδαγωγικοί στόχοι:
Οι μαθητές/μαθήτριες:
• Να εξασκηθούν στη διαδικασία της παρατήρησης μέσω της τέχνης.
• Να συσχετίζουν το έργο τέχνης με διάφορα θέματα (το πλημμυρικό συμβάν, τον τόπο και τον χρόνο, τον τύπο της πλημμύρας).
• Να εκφράζουν και να διατυπώνουν τις σκέψεις τους και τα συναισθήματά τους.
• Να συνδέουν τις πλημμύρες με τις επιπτώσεις τους.
• Να οξύνουν τη φαντασία τους.
• Να συνεργάζονται δημιουργικά.
• Να αναπτύξουν κριτική, δημιουργική και συνθετική σκέψη.

Τύπος δραστηριότητας:
Δραστηριότητες διερευνητικής, ανακαλυπτικής και συνεργατικής μάθησης

———

Κατεβάστε το σε PDF μορφή


Συντάκτης deukalion, πριν από

Η δύναμη του νερού –
Δες το με μια άλλη ματιά…

Aποτελείται από μια παρουσίαση με ιδέες και κατασκευές, βασισμένες στην πρόληψη πλημμυρικών φαινομένων, προσαρμοσμένες στην αρχική μακέτα, καθώς και από δύο φύλλα δραστηριοτήτων. Μία δραστηριότητα παρατήρησης που αποτυπώνει την υπάρχουσα κατάσταση σε αντιπροσωπευτικά σημεία ποταμών της Π.Ε. Καρδίτσας και μία μελέτη περίπτωσης που αφορά στο Ιχθυοτροφείο «Εύρυτος».

Παιδαγωγικοί στόχοι:
Οι μαθητές/μαθήτριες:
• Να αναπτύξουν ικανότητες, δεξιότητες και στάσεις απέναντι στη δύναμη του νερού και να αποδώσουν στη μακέτα την οικολογική τους ταυτότητα.
• Να αναζητήσουν, να αξιολογήσουν και να επιλέξουν, μέσα από το διαδίκτυο, τα κατάλληλα μέτρα πρόληψης πλημμυρών.
• Να επιλέξουν και να χρησιμοποιήσουν τα κατάλληλα υλικά και εργαλεία.
• Να αναπτύξουν συνεργατικές δεξιότητες.


Τύπος δραστηριότητας:
Εργασία σε μακέτα ποταμού για την πρόληψη πλημμυρών

———

Κατεβάστε τη δραστηριότητα σε PDF μορφή


Συντάκτης deukalion, πριν από

Η δύναμη του νερού

Αποτελείται από μια παρουσίαση της κατασκευής μίας μακέτας που απεικονίζει την πληγείσα από τον «Ιανό» περιοχή της Δ.Ε. Μουζακίου.

Παιδαγωγικοί στόχοι:
Οι μαθητές/μαθήτριες:
• Να παρατηρήσουν και να αξιολογήσουν το πεδίο.
• Να καλλιεργήσουν την κριτική σκέψη και την αισθητική τους.
• Να επιλέξουν και να χρησιμοποιήσουν τα κατάλληλα υλικά και εργαλεία.
• Να αναπτύξουν συνεργατικές δεξιότητες.
• Να εκφράσουν την οικολογική τους ταυτότητα.


Τύπος δραστηριότητας:
Κατασκευή μακέτας

———

Κατεβάστε τη δραστηριότητα σε PDF μορφή


Συντάκτης deukalion, πριν από

Κλίση σε τοπογραφικό χάρτη

Με τη χρήση τοπογραφικών χαρτών και διαδικτυακών εφαρμογών Google maps, γίνεται διερεύνηση της έννοιας της μορφολογικής κλίσης. Πραγματοποιείται υπολογισμός της κλίσης και ερμηνεία της με βάση μία οικεία περιοχή. Χρειάζονται βασικές δεξιότητες ανάγνωσης τοπογραφικών χαρτών (αναγνώριση ισοϋψών καμπυλών, υπολογισμός διαφοράς υψόμετρου, εντοπισμός υψηλότερης και χαμηλότερης καμπύλης σε ένα κομμάτι χάρτη, προσανατολισμός χάρτη).

Παιδαγωγικοί στόχοι:
Οι μαθητές/μαθήτριες:
• Να αντιληφθούν την έννοια της κλίσης στο τοπίο, στο οποίο θα υλοποιήσουν εργασίες πεδίου (2ο επίπεδο Bloom).
• Να υπολογίσουν το υψόμετρο σε σημείο ενδιαφέροντος (2ο επίπεδο Bloom).
• Να διακρίνουν τη διαφορά της κλίσης στο ανάγλυφο της ροής ενός ποταμού ως σύνολο (4ο επίπεδο Bloom).
• Να εφαρμόσουν γνώσεις και ικανότητες/δεξιότητες για την εύρεση στοιχείων από τον χάρτη (π.χ. μαθηματικά, γεωγραφία) (3ο επίπεδο Bloom).
• Να ερμηνεύουν απλές λεπτομέρειες από έναν τοπογραφικό χάρτη (5ο επίπεδο Bloom).
• Να ερμηνεύουν πώς η κλίση επηρεάζει το ανάγλυφο της περιοχής και τι ρόλο παίζει στον κύκλο ζωής ενός ποταμού (5ο επίπεδο Bloom).


Τύπος δραστηριότητας:
Εργαστήριο εντός της τάξης ή στην αίθουσα Η/Υ, εργασία σε ομάδες

———

Κατεβάστε τη δραστηριότητα σε PDF μορφή


Συντάκτης deukalion, πριν από

Πλημμύρες – Ταξίδι στον χώρο και τον χρόνο

Η δραστηριότητα περιλαμβάνει ένα ταξίδι στο προϊστορικό παρελθόν, με σκοπό την κατανόηση των γεωμορφολογικών μεταβολών, κυρίως στις παράκτιες περιοχές λόγω των πλημμυρικών φαινομένων που οφείλονταν στην άνοδο της στάθμης της θάλασσας, η οποία άρχισε να ανεβαίνει όταν άρχισε να ανέρχεται η μέση παγκόσμια θερμοκρασία (18.000 χρόνια μέχρι 6.000 χρόνια πριν). Περιλαμβάνει παλαιογεωγραφικούς χάρτες για την πραγματοποίηση του «ταξιδιού στον χρόνο» και ερωτήσεις που αφορούν τις μετακινήσεις των κατοίκων των παράκτιων περιοχών 18.000, 10.000 και 6.000 χρόνια πριν από σήμερα, που σταμάτησε η άνοδος της στάθμης της θάλασσας.

Παιδαγωγικοί στόχοι:
Οι μαθητές/μαθήτριες:
• Να μάθουν τις γεωμορφολογικές μεταβολές που παρατηρήθηκαν τα τελευταία 18.000 χρόνια (αρχή της μεσοπαγετώδους περιόδου) κυρίως στις παραθαλάσσιες περιοχές.
• Να ενημερωθούν για τις συνέπειες ανόδου της μέσης θερμοκρασίας λόγω κλιματικών αλλαγών στην ανθρώπινη ζωή.
• Να αντιληφθούν εάν μπορούσε ο προϊστορικός άνθρωπος, και με ποιον τρόπο, να αντιμετωπίσει τα πλημμυρικά φαινόμενα.
• Να κάνουν «ταξίδι» στο προϊστορικό μας παρελθόν.


Τύπος δραστηριότητας:
• Θεωρητική προσέγγιση του θέματος (ανάγνωση κειμένου και χαρτών), συζήτηση.
• Κατανόηση των γεωμορφολογικών μεταβολών, κυρίως στις παράκτιες περιοχές, τα τελευταία 18.000 χρόνια.

———

Κατεβάστε τη δραστηριότητα σε PDF μορφή


Συντάκτης deukalion, πριν από

Κατακλυσμοί λόγω των κλιματικών αλλαγών και μύθοι

Αναζήτηση των παγκόσμιων μύθων για τους κατακλυσμούς, που συνδέονται με το κλιματικό Optimum (παγκόσμια αύξηση της θερμοκρασίας) που συνέβη από 6.000 έως 4.000 χρόνια πριν από σήμερα, την ερμηνεία τους σύμφωνα με τους μύθους των Αρχαίων Ελλήνων και την επιστημονική τους ερμηνεία σήμερα. Η δραστηριότητα περιλαμβάνει αναφορά σε παγκόσμιους μύθους σχετικά με τον κατακλυσμό και τις ομοιότητες που παρουσιάζουν την περίοδο αυτή, που η στάθμη της θάλασσας ήταν λίγο ψηλότερα από σήμερα.

Παιδαγωγικοί στόχοι:
Οι μαθητές/μαθήτριες:
• Να μάθουν την ερμηνεία των κατακλυσμών, σύμφωνα με τους μύθους που έπλασε ο προϊστορικός άνθρωπος και την επιστημονική τους ερμηνεία σήμερα.
• Να ενημερωθούν για τις συνέπειες ανόδου της μέσης θερμοκρασίας λόγω κλιματικών αλλαγών, σε επίπεδο γεωμορφολογικών μεταβολών.


Τύπος δραστηριότητας:
• Θεωρητική προσέγγιση του θέματος (ανάγνωση κειμένου και χαρτών), συζήτηση.
• Αναζήτηση παγκόσμιων μύθων για τους κατακλυσμούς που συνδέονται με το Κλιματικό Optimum (παγκόσμια αύξηση της θερμοκρασίας).
• Ερμηνεία των κατακλυσμών, σύμφωνα με τους μύθους των Αρχαίων Ελλήνων και την επιστημονική τους ερμηνεία σήμερα.

———

Κατεβάστε τη δραστηριότητα σε PDF μορφή


Συντάκτης deukalion, πριν από

Κλιματικές αλλαγές
και γεωμορφολογικές μεταβολές

Οι δραστηριότητες βοηθούν τους μαθητές να κατανοήσουν τα πλημμυρικά φαινόμενα που δημιουργήθηκαν από το λιώσιμο των παγετώνων τα τελευταία 18.000 χρόνια, με την έναρξη της τελευταίας μεσοπαγετώδους περιόδου, τις γεωμορφολογικές μεταβολές που συνέβησαν, τις συνθήκες που επικρατούσαν και τις προσπάθειες του προϊστορικού ανθρώπου να επιβιώσει σε αυτές τις συνθήκες. Περιλαμβάνουν καταιγισμό ιδεών, σύγκριση χαρτών, νέων και παλαιογεωγραφικών, υπολογισμό της ταχύτητας κατάκλυσης (πλημμυρίσματος) με τη βοήθεια πίνακα που δείχνει τις μεταβολές της στάθμης της θάλασσας.

Παιδαγωγικοί στόχοι:
Οι μαθητές/μαθήτριες:
• Να μάθουν τις γεωμορφολογικές μεταβολές που παρατηρήθηκαν τα τελευταία 18.000 χρόνια (αρχή της μεσοπαγετώδους περιόδου) κυρίως στις παραθαλάσσιες περιοχές.
• Να ενημερωθούν για τις συνέπειες ανόδου της μέσης θερμοκρασίας λόγω των πλημμυρικών φαινομένων στην ανθρώπινη ζωή (μετανάστευση κ.λπ.).
• Να κάνουν «ταξίδι» στο προϊστορικό μας παρελθόν.


Τύπος δραστηριότητας:
• Θεωρητική προσέγγιση του θέματος (ανάγνωση κειμένου και πινάκων), συζήτηση.
• Υπολογισμός της ταχύτητας κατάκλυσης (πλημμύρας) της θάλασσας σε διάφορες περιόδους.
• Προβληματισμός για τη διαβίωση του προϊστορικού ανθρώπου και τα προβλήματα που αντιμετώπιζε λόγω της συνεχούς κατάκλυσης (πλημμύρισμα) της θάλασσας.

———

 Κατεβάστε τη δραστηριότητα σε PDF μορφή


Συντάκτης deukalion, πριν από

Συγγραφείς σε Πυρετό Δημιουργικής Δράσης

Είναι μια εκπαιδευτική δραστηριότητα δημιουργικής γραφής, ενταγμένη στην ενότητα: ‘‘Πλημμύρες: Το Αποτύπωμά Τους Στον Καμβά Της Εκπαίδευσης Μέσω Της Τέχνης’’. Σκοπός αυτής της δραστηριότητας είναι η ενεργοποίηση της φαντασίας και της δημιουργικότητας των μαθητών, παρέχοντάς τους ως πηγή έμπνευσης πίνακες ζωγραφικής με θέμα την ‘‘Πλημμύρα’’ από την Ψηφιακή Έκθεση ‘‘Συνομιλώντας Με Εικαστικά Έργα Τέχνης … Για Τις Πλημμύρες’’. Περιλαμβάνει ένα Φύλλο Εργασίας με τίτλο ‘‘Παρατηρώ, Φαντάζομαι, Γράφω’’ και μπορεί να υλοποιηθεί σε 1-2 διδακτικές ώρες, στο πλαίσιο ενός προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με θέμα την πλημμύρα, ή στο πλαίσιο άλλης εκπαιδευτικής δημιουργικής δράσης (Εργαστήρια Δεξιοτήτων στο Γυμνάσιο, Ζώνη Δημιουργικών Δραστηριοτήτων στην Α’ τάξη των ΕΠΑ.Λ. κ.λπ.).

Παιδαγωγικοί στόχοι:
Οι μαθητές/μαθήτριες:
• Να ασκηθούν στην περιγραφή προσώπων και τοπίων.
• Να παρατηρούν και να μετατρέπουν μια εικόνα σε κείμενο.
• Να διατυπώνουν και να εκφράζουν συναισθήματα που τους γεννώνται από τη θέαση ενός πίνακα ζωγραφικής.
• Να οξύνουν τη φαντασία τους.
• Να καλλιεργήσουν δεξιότητες συνεργασίας στη συγγραφική επινοητικότητα.
• Να αναπτύξουν δημιουργική σκέψη.


Τύπος δραστηριότητας:
Δημιουργική γραφή

———

Κατεβάστε σε PDF μορφή


Συντάκτης deukalion, πριν από

Το ποτάμι και οι πλημμύρες
στο δημοτικό τραγούδι

Πρόκειται για μια δραστηριότητα όπου οι μαθητές επιχειρούν να αντιληφθούν τη διαχρονική σχέση του ανθρώπου με το ποτάμι είτε ως ζωογόνου δύναμης είτε ως παράγοντα καταστροφής. Γίνεται ακρόαση δύο δημοτικών τραγουδιών όπου το πρώτο είναι ένας ύμνος στη ζωογόνο δύναμη του ποταμού, ενώ το δεύτερο περιγράφει τη θλιβερή σκηνή της απώλειας ανθρώπινης ζωής μέσα σε έντονα χορευτικό ρυθμό. Οι μαθητές οδηγούνται στην αναζήτηση πληροφοριών σχετικά με τον τόπο και τον χρόνο δημιουργίας των τραγουδιών, καθώς και των πραγματικών συμβάντων που έδωσαν αφορμή για τη δημιουργία τους. Μπορούν να εντρυφήσουν στους στίχους των τραγουδιών ή ακόμη και να χορέψουν ό,τι χορεύεται.

Παιδαγωγικοί στόχοι:
Οι μαθητές/μαθήτριες:
· Να ανιχνεύσουν τη διπλή διάσταση: α) του ευεργετικού ρόλου των ποταμών και β) του καταστροφικού φαινομένου των πλημμυρών στην ανθρώπινη ζωή.
· Να αντιληφθούν την κατάρριψη της απόδοσης «ηθικού» περιεχομένου σε φυσικά φαινόμενα, τα οποία στην πραγματικότητα μπορεί να είναι ταυτόχρονα ευεργετικά και βλαβερά.
· Να απολαύσουν τη μουσική και ίσως να εκφραστούν χορευτικά στον ρυθμό μιας μουσικής που σήμερα αποτελεί κατά βάση ιστορικό στοιχείο.

Τύπος δραστηριότητας:
Συμπλήρωση φύλλου εργασίας μετά από ακρόαση σχετικής μουσικής και σχετική έρευνα στο διαδίκτυο.

———

Κατεβάστε σε PDF μορφή


Συντάκτης deukalion, πριν από