Το ύψος βροχής και η σημασία του

Πρόκειται για μια εκπαιδευτική δραστηριότητα όπου επιχειρείται η εξοικείωση του μαθητή με το μέγεθος ύψος βροχής μέσα από την αναγνώριση του μέσου ετήσιου ύψους βροχής για τον τόπο του ή για οποιοδήποτε άλλο τόπο ενδιαφέροντος. Με τον τρόπο αυτό δίνει νόημα στους όρους υψηλή, μέση και χαμηλή ποσότητα βροχής συγκρίνοντας τιμές ύψους που προσφέρονται ως πρόβλεψη με τις ανιχνευόμενες μέσες ή κλιματικές τιμές για έναν τόπο. Η δραστηριότητα εκτυλίσσεται στον ψηφιακό ιστότοπο της ΕΜΥ και εξοικειώνει τον μαθητή με τους όρους “μέσο ετήσιο ύψος”, “μέσο μηνιαίο ύψος” και “μέσο ημερήσιο” και την κατανομή τους σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας.

Παιδαγωγικοί στόχοι:
Οι μαθητές/μαθήτριες:
• Να καλλιεργήσουν ψηφιακές δεξιότητες, όπως η αποτελεσματική αναζήτηση και πλοήγηση σε χρήσιμες ιστοσελίδες.
• Να αποκτήσουν ικανότητα προσδιορισμού αριθμητικής πληροφορίας προς εξαγωγή συμπερασμάτων που αφορούν τα κλιματικά χαρακτηριστικά ενός τόπου.
• Να καλλιεργήσουν κριτική σκέψη σχετικά με τις ομοιότητες και διαφορές δύο τόπων ως προς το κλιματικό χαρακτηριστικό της βροχόπτωσης ή του υετού.


Τύπος δραστηριότητας:
Διαδικτυακή αναζήτηση πληροφοριών σχετικά με το κλιματικό χαρακτηριστικό της βροχόπτωσης ή του υετού για οποιονδήποτε τόπο στην Ελλάδα μέσα από την ιστοσελίδα της ΕΜΥ και συγκριτική αξιοποίηση αυτής της πληροφορίας.
Προβολή, προαιρετικά, ενός βίντεο οδηγιών.

———

Κατεβάστε σε PDF μορφή


Συντάκτης deukalion, πριν από

Βιρβιρίτσα πορπατεί, το Θεό παρακαλεί…

Η προτεινόμενη δραστηριότητα απευθύνεται σε μαθητές/τριες της E’ & ΣΤ’ Δημοτικού. Η θεματική ενότητα στην οποία εντάσσεται είναι η παρουσίαση πλημμυρικών φαινομένων στην τέχνη και συγκεκριμένα, στη λογοτεχνία. Κατά την υλοποίησή της, οι μαθητές/τριες έρχονται σε επαφή με έννοιες που αφορούν στην επιστήμη της λαογραφίας, όπως για παράδειγμα: λαϊκό δρώμενο, έθιμο, δοξασία. Παράλληλα, καλούνται να προβληματιστούν και να εντοπίσουν την αρχέγονη επιθυμία των ανθρώπων για ερμηνεία ή έλεγχο των φυσικών φαινομένων, όπως οι πλημμύρες. Αναστοχαζόμενοι/νες αναφορικά με την παλιότερη θρησκειολογική προσέγγιση ως προς την αποδιδόμενη εμφάνιση και αντιμετώπιση καιρικών φαινομένων, σε αντιδιαστολή με την επιστημονική τεκμηρίωση που υπάρχει σήμερα, συγκρίνουν και αποφαίνονται ως προς την ορθότητα και αποτελεσματικότητά τους. Τέλος, γίνεται αξιοποίηση ενός λογοτεχνικού κειμένου και μιας δέησης, προκειμένου οι μαθητές/τριες να αντιπαραβάλουν και διακρίνουν τις ειδοποιούς οργανικές σχέσεις που σχετίζονται με το περιεχόμενο και τη δομή των δύο προαναφερθέντων κειμένων.

Παιδαγωγικοί στόχοι:
Οι μαθητές/μαθήτριες:
• Να έρθουν σε επαφή με τις έννοιες: λαϊκό δρώμενο, έθιμο, δοξασία, ευχή, επίκληση, προσευχή.
• Να αναγνωρίσουν την αρχέγονη επιθυμία των ανθρώπων για ερμηνεία ή έλεγχο των φυσικών φαινομένων.
• Να διακρίνουν τις ειδοποιούς οργανικές σχέσεις ανάμεσα σε ένα λογοτεχνικό κείμενο (διήγημα) και σε ένα εκκλησιαστικό κείμενο (δέηση-προσευχή).


Τύπος δραστηριότητας:
• Παιχνίδι ρόλων
• Παράλληλη/συγκριτική επεξεργασία κειμένων

———

Κατεβάστε σε PDF μορφή


Συντάκτης deukalion, πριν από

Τα σύμφωνα… της πλημμύρας

Η προτεινόμενη δραστηριότητα απευθύνεται σε μαθητές/τριες δημοτικού σχολείου και συγκεκριμένα, των τριών τελευταίων τάξεων (Δ’, Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού). Η θεματική ενότητα στην οποία εντάσσεται είναι η παρουσίαση πλημμυρικών φαινομένων στην τέχνη και ειδικότερα, στη λογοτεχνία. Αποσκοπεί στον προβληματισμό των μαθητών/τριών σχετικά με τη σημασία και τη χρήση υγρών συμφώνων κατά την προφορική γλωσσική απόδοση λέξεων που σχετίζονται με την έννοια του υγρού-ρέοντος στοιχείου. Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές/τριες καλούνται να αναστοχαστούν ως προς τη συνάφεια της ετυμολογίας ορισμένων λέξεων με τη φωνολογική τους αποτύπωση. Η ανωτέρω συσχέτιση επεκτείνεται και στην φωνητική/ηχητική απόδοση λέξεων που αφορούν το υγρό-ρέον στοιχείο και στην αγγλική γλώσσα και ως εκ τούτου, η δραστηριότητα προϋποθέτει, επίσης, την ενεργό εμπλοκή των εκπαιδευτικών αγγλικής γλώσσας του εκάστοτε σχολείου.

Παιδαγωγικοί στόχοι:
Οι μαθητές/μαθήτριες:
• Να γνωρίσουν τα υγρά σύμφωνα λ & ρ και την «ποιοτική» τους σημασία μέσα στα κείμενα.
• Να αναζητήσουν, με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού, την ετυμολογία συγκεκριμένων λέξεων που σχετίζονται με την έννοια του υγρού στοιχείου.
• Να συσχετίσουν την απόδοση λέξεων, οι οποίες αφορούν στην έννοια του «υγρού», ανάμεσα στην ελληνική και στην αγγλική γλώσσα.
• Να συνεργάζονται σε ομάδες.


Τύπος δραστηριότητας:
• Εντοπισμός λέξεων (ομαδική δραστηριότητα)
• Χρήση λεξικού και άλλου πληροφοριακού υλικού (ομαδική δραστηριότητα)
• Παράλληλη/συγκριτική επεξεργασία κειμένων

———

Κατεβάστε το σε PDF μορφή


Συντάκτης deukalion, πριν από

Τα πάντα αλλάζουν…

Η δραστηριότητα οδηγεί στη δημιουργία σεναρίου, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για ένα θεατρικό δρώμενο και υλοποιείται με μαθητές/τριες Ε΄ & ΣΤ΄ Δημοτικού, Γυμνασίου & Λυκείου. Ως αφόρμηση, αλλά και για τον χωρισμό των ομάδων αξιοποιούνται 7 πίνακες, οι οποίοι βρίσκονται στην Ψηφιακή Έκθεση «Συνομιλώντας με εικαστικά έργα τέχνης … για τις πλημμύρες». Ένας από τους στόχους της συγκεκριμένης δραστηριότητας είναι να διερευνηθεί ο ρόλος των Θεσμών στην πρόληψη και αντιμετώπιση των συνεπειών των πλημμυρών. Η διάρκειά της είναι 4 διδακτικές ώρες και συμπεριλαμβάνει δικτυογραφική – βιβλιογραφική αναζήτηση, δείγματα σεναρίων και προτεινόμενες αναστοχαστικές ερωτήσεις μετά την παρουσίαση των δρώμενων στην ολομέλεια. Η δραστηριότητα μπορεί να επεκταθεί με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων (για δημιουργία ενός κόμικ ή μιας κινούμενης παρουσίασης).

Παιδαγωγικοί στόχοι:

Οι μαθητές/μαθήτριες με αφόρμηση ένα έργο τέχνης:
• Να αντιληφθούν τη διαχρονικότητα του φαινομένου των πλημμυρών.
• Να ενημερωθούν για τους τρόπους πρόληψης και αντιμετώπισης των συνεπειών των πλημμυρών.
• Να κατανοήσουν την επίδραση των πλημμυρών στη ζωή των ανθρώπων με τη συγγραφή ενός υποθετικού σεναρίου.
• Να ευαισθητοποιηθούν σε σχέση με την αντιμετώπιση της διαταραχής της ζωής των ανθρώπων μετά από ένα πλημμυρικό συμβάν.
• Να διερευνήσουν κριτικά τη μέριμνα του κράτους και των Θεσμών στην πρόληψη και αντιμετώπιση των συνεπειών των πλημμυρών.

Τύπος δραστηριότητας:
Δημιουργία σεναρίου που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε θεατρικό δρώμενο.

———

Κατεβάστε το σε PDF μορφή


Συντάκτης deukalion, πριν από

Πλημμύρα στο σχολείο: «Προετοιμάζομαι!»

Η δραστηριότητα βασίζεται σε οδηγίες, προς τους μαθητές/τριες, προστασίας τους σε περίπτωση έκτακτου πλημμυρικού φαινομένου. Οι μαθητές/τριες απαντούν προδιαμορφωμένο ερωτηματολόγιο και έπειτα «διορθώνουν» τις απαντήσεις των συμμαθητών/τριών τους ώστε να αναγνωρίσουν και να συνειδητοποιήσουν λάθος συμπεριφορές σε περίπτωση έκτακτου πλημμυρικού φαινομένου.

Παιδαγωγικοί στόχοι:
Οι μαθητές/μαθήτριες:
• Να γνωρίσουν τις οδηγίες προστασίας σε περίπτωση έκτακτου πλημμυρικού φαινομένου.
• Να αναγνωρίσουν λάθος συμπεριφορές σε περίπτωση έκτακτου πλημμυρικού φαινομένου.
• Να συνειδητοποιήσουν ενδεχόμενα λάθη στη δική τους συμπεριφορά σε περίπτωση έκτακτου πλημμυρικού φαινομένου.


Τύπος δραστηριότητας:
Συμπλήρωση ερωτηματολογίου
Σύγκριση αποτελεσμάτων σύμφωνα με τις οδηγίες πολιτικής προστασίας

———

Κατεβάστε το σε PDF μορφή


Συντάκτης deukalion, πριν από

Πριν την καταιγίδα

Ομαδικό επιτραπέζιο παιχνίδι με κάρτες και διάλογο. Οι παίκτες καλούνται να πάρουν μια απόφαση για την αντιμετώπιση ενός αναμενόμενου καιρικού φαινομένου, σε συγκεκριμένο χρόνο πριν την εμφάνισή του.

Παιδαγωγικοί στόχοι:
Οι μαθητές/μαθήτριες:
• Να εξοικειωθούν με την έννοια του σχεδιασμού, της πρόληψης και ετοιμότητας για αντιμετώπιση ακραίων καιρικών φαινομένων.
• Να εξασκηθούν στη λήψη αποφάσεων που αφορούν στην προετοιμασία για την αντιμετώπιση έντονων καιρικών φαινομένων (καύσωνες, ισχυρές βροχοπτώσεις, ισχυροί άνεμοι κ.λπ.).
• Να εξασκηθούν στην επιχειρηματολογία για την υποστήριξη των απόψεων και προτάσεών τους.
• Να κατανοήσουν τη σημασία και την αναγκαιότητα της πρόληψης και ανθεκτικότητας σε επίπεδο ατόμων, γειτονιάς, Δήμου, πόλης, κοινωνίας.

Τύπος δραστηριότητας:
Ομαδικό επιτραπέζιο παιχνίδι με κάρτες και διάλογο
Οι παίκτες/τριες καλούνται να πάρουν μια απόφαση για την αντιμετώπιση ενός αναμενόμενου καιρικού φαινομένου, σε συγκεκριμένο χρόνο πριν την εμφάνισή του.

———

Κατεβάστε σε PDF μορφή


Συντάκτης deukalion, πριν από

Επιζών / Survivor

Διασκεδαστικό κινητικό παιχνίδι εγρήγορσης. Οι παίκτες καλούνται να ανταποκριθούν σε οδηγίες προφύλαξης κάθε φορά που παρουσιάζεται ένα έντονο καιρικό φαινόμενο.

Παιδαγωγικοί στόχοι:
Οι μαθητές/μαθήτριες:
• Να κατανοήσουν τη σημασία της ετοιμότητας αντίδρασης σε έντονα καιρικά φαινόμενα.
• Να κατανοήσουν τη σημασία ύπαρξης σχεδίου αντιμετώπισης έντονων καιρικών φαινομένων.
• Να αναπτύξουν πνεύμα συνεργασίας και αλληλεγγύης.

Τύπος δραστηριότητας:
Διασκεδαστικό κινητικό παιχνίδι εγρήγορσης
Οι παίκτες/τριες καλούνται να ανταποκριθούν σε οδηγίες προφύλαξης κάθε φορά που παρουσιάζεται ένα έντονο καιρικό φαινόμενο.

———
Κατεβάστε το σε PDF μορφή


Συντάκτης deukalion, πριν από

Βρες τη σύνδεση

Παιχνίδι ρόλων, συζήτηση, μελέτη περίπτωσης. Οι παίκτες καλούνται να αντιμετωπίσουν ένα ακραίο καιρικό φαινόμενο πλημμύρας και να παρουσιάσουν ένα σχέδιο δράσης.

Παιδαγωγικοί στόχοι:
Οι μαθητές/μαθήτριες:
• Να εξοικειωθούν με την αντιμετώπιση ακραίων καιρικών φαινομένων στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων.
• Να αντιληφθούν ότι χρειάζεται να ενισχυθεί το ομαδικό πνεύμα και η συνεργασία για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής.
• Να κατανοήσουν την ανάγκη πρόνοιας και σχεδιασμού.
• Να γνωρίσουν την έννοια της ανθεκτικότητας της κοινότητας.


Τύπος δραστηριότητας:
Παιχνίδι ρόλων, συζήτηση, μελέτη περίπτωσης
Οι παίκτες/τριες καλούνται να αντιμετωπίσουν ένα ακραίο καιρικό φαινόμενο πλημμύρας και να παρουσιάσουν ένα σχέδιο δράσης.

———
Κατεβάστε το σε PDF μορφή


Συντάκτης deukalion, πριν από

Πλημμύρα στο τουριστικό θέρετρο
της Ομορφονήσου!

Στη συγκεκριμένη δραστηριότητα εξετάζονται οι πλημμύρες ως φυσικό φαινόμενο με επιπτώσεις που οφείλονται σε ανθρωπογενή αίτια λόγω των παρεμβάσεων που γίνονται εξ αιτίας της τουριστικής ανάπτυξης. Οι μαθητές μέσα από τη ομαδοσυνεργατική μέθοδο και σε παιχνίδι ρόλων εξετάζουν ένα υποθετικό σενάριο ενός υδρολογικού συστήματος και προσπαθούν να δώσουν λύση αφού κατανοήσουν τι λάθη έγιναν. Απευθύνεται σε μαθητές/τριες Γυμνασίου και Λυκείου, αλλά θα μπορούσε με μια προσαρμογή να εφαρμοστεί και στις τελευταίες τάξεις του δημοτικού.

Παιδαγωγικοί στόχοι:
Επιδιώκεται οι μαθητές/μαθήτριες:
• Να αξιολογήσουν επιλογές και δραστηριότητες που οδήγησαν στο φαινόμενο της πλημμύρας.
• Να κατανοήσουν ότι οι ανθρωπογενείς δραστηριότητες, όπως αυτές που σχετίζονται με τον τουρισμό, έχουν επιπτώσεις στο φυσικό περιβάλλον.
• Να εμπλακούν ομαδικά και βιωματικά.
• Να συνειδητοποιήσουν ότι οι πλημμύρες είναι ένα φυσικό φαινόμενο που μπορεί να γίνει ακραίο, όχι μόνο ως φαινόμενο αυτό καθαυτό, αλλά και ως μια επίπτωση της κλιματικής κρίσης που έχει επιφέρει η ανθρώπινη δραστηριότητα.
• Να κατανοήσουν και να εμπεδώσουν όρους όπως: «αειφορία», «βιώσιμη ανάπτυξη», «κλιματική αλλαγή», «ανθρωπογενείς φυσικές καταστροφές».
• Να καλλιεργήσουν την κριτική σκέψη τους.
• Να υιοθετήσουν πρακτικές, στάσεις και συμπεριφορές αειφορικής διαχείρισης ως προς το περιβάλλον.
• Να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον.


Τύπος δραστηριότητας:
Εργασία ομάδων, παιχνίδι ρόλων, παρουσίαση απόψεων (αναζήτηση στο διαδίκτυο – έρευνα
εφόσον το πρόγραμμα διαρκέσει πάνω από ένα τρίωρο)

———
Κατεβάστε το σε PDF μορφή


Συντάκτης deukalion, πριν από

Βρέχει στην Κάτω Ρεματιά

Η δραστηριότητα απευθύνεται σε παιδιά των τελευταίων τάξεων του Δημοτικού και του Γυμνασίου. Είναι ένα εικονογραφημένο υποθετικό σενάριο που σκοπεύει να δείξει πώς η άμετρη τουριστική ανάπτυξη μπορεί να αποβεί καταστροφική.

Παιδαγωγικοί στόχοι:
Οι μαθητές/μαθήτριες:
• Να αντιληφθούν ότι η τουριστική ανάπτυξη πρέπει να πληροί κάποιες προϋποθέσεις βιώσιμης ανάπτυξης.
• Να συσχετίσουν τα πλημμυρικά φαινόμενα με την αλόγιστη δόμηση.
• Να συνειδητοποιήσουν την πίεση για αστικοποίηση της υπαίθρου και αλλαγή της κοίτης των ρεματιών που προκαλεί η μη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη.
• Να συγκρίνουν διαφορετικά μοντέλα τουριστικής ανάπτυξης.
• Να αναρωτηθούν για το κατά πόσο το μοντέλο του μαζικού τουρισμού εξασφαλίζει την ευημερία για τις κοινότητες, όπου εφαρμόζεται.

Τύπος δραστηριότητας:
Παιχνίδι προσομοίωσης και υποθετικό σενάριο

———

Κατεβάστε το σε PDF μορφή


Συντάκτης deukalion, πριν από